2011. január 14., péntek

Az első öregtésztás kenyerem BY Max

Sokáig váratott magára, de azt hiszem megérte. Friss élesztővel készült, Limara öregtésztás receptje alapján.
Azóta folymatosan van a hűtő aljában egy adag (20-25 dkg) öregtészta, készült már belőle kifli, ciabatta, kenyerek (rozsos, teljes kiőrlésű és burgonyás).




Limara öregtészta receptje:

- 3 dl lagyos víz,
- 1,5 teáskanál só,
- 50 dkg BL-80-as liszt,
- 2 ek zsíros tejpor
- 1 teáskanál cukor,
- 1,5 dkg élesztő,
- 1 evőkanál olaj

A kenyérsütőben dagasztattam, majd amikor leállt, akkor kivettem az üstöt, lefóliáztam, és beraktam a hűtőbe.



Másnap vissza tettem a gépbe, ismét összedagaszttam, kivettem a tartályt (ilyenkor a programot leállítom), kivettem belőle 20 dkg-ot, a többi tésztát átettem egy tálkába, és lefóliázva tettem a hűtőbe. Minden nap dolgoztam belőle, és amikor elfogyott, akkor abból a tésztából, amibe utoljára raktam, a dagasztás-kelesztés után kivettem 20 dkg-ot és azt tettem a hűtőbe.



Fehér kenyér:

- 2 tk só
- 2 tk cukor
- 1 ek olaj
- 375 ml víz
- 20 dkg öregtészta
- 1,5 dkg friss élesztő (vagy 7 gr szárított)
- 10 dkg rétesliszt
- 36 dkg kenyér liszt
- 20 dkg sima liszt
- 2 ek (kb. 3 dkg) zsíros tejpor

Ez a recept nem a kenyérsütőgépben sült, hanem külön sütőben. Ha kenyér sütőben akarjuk készíteni, akkor csak 8-10 dkg öreg tésztát tegyünk bele, mert nagyon szépen megkel.




A gép megdagasztotta, megkelesztette, mire pont végez, addigra már majdnem felnyomja a tetőt. Kiveszem a tésztát, megformázom, és langyos helyen a duplájára kelesztem. Mikor megkelt, akkor megkenem hideg vizes kézzel. Légkeverésen, alsó-felső sütés, 175-180 c-on, 35-40 percig sütöm. Amikor már szépen pirul a teteje, akkor letakarom egy alufóliával, hogy ne égjen meg.

Ha megsűlt, kiveszem és azonnal átkenem hideg vízzel, és úgy hagyom kihűlni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése