2011. október 19., szerda

Fondant - házi pillecukorból készítve

forras:etelekestortak.blogger.hu




140 gramm házi pillecukor (boltiból még nem csináltam)
kb. kétszer annyi átszitált porcukor
szükség szerint 1-2 ek víz
margarin

Első lépésként érdemes a porcukrot átszitálni, hogy ne közben kelljen.

Majd egy magas falú mikrózható tálat és egyúttal egy fakanalat is, amivel keverni fogunk vastagon megkenünk margarinnal.

Beletesszük a tálba a pillecukrot és 30 mp-re berakjuk a mikróba.

A receptek azt írják 2-2 és fél percig tart megolvasztani a pillecukrot és fél percenként érdemes kivenni megkeverni, de megjegyzem nekem a házi pillecukor gyönyörűen megolvadt fél perc alatt, még vizet sem kellett hozzá tennem, elég hígnak találtam.

(Ha nem találod elég hígnak, nyugodtan tegyél bele melegítés közti szünetben 1-2 ek hideg vizet.)

Folyamatos keverés közben hozzá adjuk a porcukrot, jól elkeverjük, ami egy kicsit izmos meló...


Amikor nagyjából hozzá tudtuk keverni a porcukrot az olvadt pillecukorhoz, akkor egy porcukorral (szitált) vastagon meghintett gyúrótáblára öntjük. Innen már kézzel gyúrjuk, mintha kelt tésztát készítenénk. Fel fog még bőven venni porcukrot, de figyeljünk oda, mert nem kell, hogy kemény legyen, hűtőben állás alatt még fog keményedni. Én akkor hagytam abba a gyúrást, amikor kissé még lágy volt, de az ujjam nyoma már benne maradt. Ahogy gömbölygettem és elengedtem még látszott, hogy kissé "szét folyik". De miután kipróbáltam nyújtáskor, lehetséges, hogy ennél egy fokkal előbb is abba lehet hagyni a gyúrást.


Folpackba raktam, légmentesen, majd zacskóba és a hűtőbe olyan 1-1 és fél órára.


Ezután mikor kivettem kemény volt a masszám, muszáj voltam kis margarinnal átgyúrni (vastagon bemargarinoztam a kezem, a masszához külön nem raktam), kinyújtottam, de a tetejét kicsit megporcukroztam, hogy azért ne tapadjon. Ez a rózsa már ebből készült.


Jól lehet szaggatni is...


...és 1-2 mm vastagra ki lehet nyújtani.

A virágokat azért szúrtam ki, hogy meglássam száradás után hogy viselkedik: megkeményedik és ha nem bánunk vele óvatosan: törik.



Légmentesen zacskózva (felcimkézve) eláll a hűtőben.


Ami számomra tanulság volt ebből:

  • nem daráltam meg az egyik turnus porcukrot eléggé és szemcsés maradt, ergó a maszzában is érezni lehetett a kr. cukor szemcséket. Most nem volt baj, de ha tortára került volna...tehát mindig minden körülmények között alaposan daráljuk meg a cukrot (ha otthon daráljuk a porcukrot) és alaposan szitáljuk át!
  • Készítettem tegnap olyan pillecukros verziót is, hogy nem már kész cukorból, hanem félkészből (mielőtt megdermed) készítem a fondant, de az nem lett jó. Valamit én ronthattam el, mert egyébként logikusan végigkövetve annak krémesebb és lágyabb állagúnak kellett volna lennie, mint így készítve, de sebaj.
  • Azért azt jó tudni, hogy a pillecukros fondant édesebb, mint a sima, pedig abban 1 kg cukor van, ebben kevesebb...persze a mennyiségtől függ.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése