2010. december 15., szerda

Puha mézeskalács

-25 dkg méz
-25 dkg vaj
-6 tojás
-40 dkg porcukor
-2 tk. szódabikarbóna
-1 zacskó Kotányi mézesfűszerkeverék (lehet saját ízlés szerint is összeállítani)
-reszelt kezeletlen citrom és narancshéj ízlés szerint
-4 ek.citromlé
-1 kg finomliszt (nálam búzacsírával, de lehet egy része teljes kiőrlésű is)

A díszítéshez:
-íróka: 1 tojásfehérje, kb. 20-25 dkg porcukor, 1 teáskanál ecet/citromlé
-vagy: magok, szárított gyümölcsdarabok, csokoládé megolvasztva

A mézet vajjal kis lángon felmelegítettem, kihűtöttem. A tojásokat a cukorral, szódabikarbónával, fűszerekkel, reszelt héjakkal és a citromlével összekevertem a robotgéppel.
Felváltva adtam hozzá a mézes vajat és a lisztet. A gép nálam végig nem bírta ezt a sűrűséget, a legvégén kézi erőt vetettem be.
A tészta kenődik ekkor még, ahogy Moha is írja, de nem kell megijedni, ilyennek kell lenni ekkor a masszának.
Egy éjszakára mindenképpen hűtőbe kell tenni pihenni. (Több is lehet, nem lesz attól sem semmi baja. )
Másnap kivettem belőle egy kisebb adagot és lisztezett deszkán átgyúrtam. Kb. 3 mm vékonyra nyújtottam, kiszaggattam a formákkal és sütőpapíros tepsire rakosgattam nem túl közel egymáshoz. ( Nagyon nagy távolság nem kell, de azért nőnek! )
Előmelegített sütőben légkeverésen én 150 fokon kb. 10 percig sütöttem. Normál üzemmódban legyen 170 fok! Semmiképpen nem szabad megbarnulnia, ez az egyik titka a puhaságnak - szép aranysárgán kell kivenni, mikor a teteje tapintásra már nem horpad be.
Ha kihűltek, lehet írókázni őket.
Én ezt most kihagytam, helyette olvasztott fehércsokival díszítettem, amit zacskóba tettem, azon tűvel lyukat fúrtam, és ugyanúgy jártam el, mintha tojásfehérjével dolgoznék.
(Ehhez a fehérjét elkezdjük habbá verni és lassan adagni hozzá a kétszer átszitált porcukrot és az ecetet.Valószínű, hogy nem kell az összes cukor, ez a tojás nagyságától függ, lényeg, hogy ne legyen túl sűrű sem. Egy zacskóba kanalazzuk, a tetejét összecsavarjuk és az egyik sarkára nagyon pici lyukat vágunk, így szép vékonyan lehet vele írni. )
Kipróbáltam a tészta maradékából a puszedlit is, az is tökéletesen működik: dió nagyságú gombócokat formáztam, ezeket kicsit tovább, kb. 12-14 percig sütöttem, így hagyományos puszedli formájuk lett és ezek is finom, puhák maradtak.
Összesen kb. 200-220 db mézeskalács jön ki ebből az adagból.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése