2010. december 15., szerda

sonkas virag


Vagy akár lehetne kolbászos, szalámis, sajtos töltelékkel is, csak a képzelet szabhat határt. Ezek most sonkásak, de pár napja készítettem édes töltelékkel is, csokis és sütőtökös változatban. Azok is nagyon finomak lettek, de a formázásukkal rendesen megszenvedtem.
Erre a jópofa formázásra itt bukkantam, édesburgonyás töltelékkel. Gondolom, milyen jó lehet az is, de erre felé az édes burgonyát még hírből sem ismreik. Sajnos. Így elkészítettem az én variációmat.
A tészta hozzávalói:
  • 60 dkg BL 80 liszt
  • 2 tk. só
  • 4 ek. olaj
  • 2 ek. burg.pehely (elhagyható)
  • 1 tojás
  • 2 dl langyos tej
  • kb. 1,5 dl víz
  • 1 tk. cukor
  • 2 dkg élesztő
Töltelék:
  • 2 dkg vaj
  • 1 ek. liszt
  • 2 dl tej
  • só, bors
  • 25 dkg sonka
  • 7-8 dkg reszeltsajt
  • 3 szál újhagyma
  • petrezselyemzöld
  • kaliforniai paprika.
Szokásos módon, a kenyérsütőgépbe készítettem az összes hozzávalót. A vízből tartottam vissza egy kicsit, a tojás nagyságától, a liszt minőségétől függ mennyire lesz szükség. Rugalmas, de jól nyújtható tésztának kell lennie. Kelesztőtálban duplájára kelesztettem.
Míg a tészta dagasztódott, elkészítettem a tölteléket. A vajból, lisztből, tejből sűrű besamel mártást készítettem, sóval, borssal ízesítettem, belekevertem a reszeltsajtot. Kihűtöttem. A sonkát ledaráltam, hozzákevertem az apróra vágott hagymát, paprikát, petrezselyemzöldet. Végül a kihűlt besamelbe forgattam.
A megkelt tésztát enyhén lisztezett felületre borítottam, 9 egyforma (kb. 125 g-os) darabra vágtam. Gömbölyítettem őket. Letakarva hagytam 5-10 percig pihenni, hogy ismét nyújthatóak legyenek. Minden zsemlét ellapítottam, a közepébe tettem a szintén kilenc részre osztott töltelékből. Becsomagoltam a tésztába, félretettem, míg minddel végeztem.
Ezután óvatosan kinyújtottam a megtöltött gombócokat. Ügyelni kell, hogy a tészta széleit ne érje erős nyomás, mert akkor kiszakad és kifolyik a töltelék. Kb. 4-5 mm vastagságú korongokra nyújtottam a tésztát. Először négy felé vágtam, úgy, hogy a bevágás ne érjen a közepéig, majd a negyedeket is elfeleztem. Két egymás mellett lévő cikket kifordítottam, majd alul össze is csíptem őket:
A virágok szirmait a kezemmel ellapítottam.
Egy lapát segítségével átemeltem a sütőpapírral bélelt tepsire. kb. 30 percig hagytam pihenni, ezalatt előmelegítettem a sütőt 200 fokra. A megkelt tésztát lekentem felvert tojással, a virágok közepébe sajtot vagy szezámmagot szórtam. Kb. 20 perc alatt sültek pirosra.
Nem volt idejük kihűlni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése